Befejeződött az utolsó jelentős fázis is a 2018-ban kezdődött Rákos-Gödöllő-Hatvan projekten

Hírek

Felsővezetékes szempontból befejeződött az utolsó jelentős fázis is a 2018-ban kezdődött Rákos-Gödöllő-Hatvan projekten.

2020. szeptemberében felsővezetékes szempontból az utolsó fázisához érkezett a projekt, hiszen az új gödöllői alállomás kivitelezésének előrehaladásával szükségessé vált az Isaszeg – Gödöllő fázishatárnál a betápláló felsővezetéki oszlop felállítása. Az oszlopállítást követően felszerelésre és bekötésre kerültek az alállomási fázishatári szakaszolók és hajtások, így az új alállomás kitáplálása biztosítottá vált.

A projekt fontos része volt a Gödöllő HÉV végállomás felsővezetéki átépítése, valamint a Gödöllő – Hatvan vonalszakaszon a helyi energia távvezérlés (HETA) kialakítása. Ezeket a munkákat egyrészt saját kapacitással, másrészt alvállalkozó bevonásával végeztük.

A projekt részműszaki átadás-átvétele 2020. december 17-én volt, erre az időpontra a Vasútvill Kft. biztosította a felsővezetéki rendszer végleges üzemét. Ehhez elvégeztük a szükséges szabályozási munkákat, valamint új 48 szálas fényvezetőszálas kábelszerelési feladatokat, valamint a pályás és műtárgyas átalakítások fázis szerinti lekövetését.

Ezekkel a befejező felsővezetékes munkálatokkal zárta sikeresen a VASÚTVILL Kft. ezt a kiemelt beruházást, aminek több fontos szakasza is volt a projekt 2018-as kezdete óta. A legnagyobb kivitelezési ütem a Pécel és Aszód közötti 10 hónapig tartó teljes kizárásos vágányzár volt, mely időszak alatt ezen a szakaszon mindkét vágányon és az állomásokon elkészült a felsővezeték és 2019. december 8-tól újra járhattak a vonatok. Emellett persze a 2018-as év meghatározó, több kilométert lefedő vonali munkái, valamint a 2020 kiemelt feladatát jelentő Tura – Hatvan vonalszakasz átépítése, az új nyomvonal lekövetése, valamint az Isaszeg és Gödöllő állomások között létesült új gödöllői alállomás bekötése is komoly kivitelezési fázist jelentett.

2021. elején a Rákos-Gödöllő projekten az új 48 szálas optikai kábelre történő átterhelést követően a régi optikai kábel bontási munkáit, a korábban kiszigetelt műtárgyak környezetében a fél hosszlánc cseréket, valamint a szükségessé váló szabályozásokat kell elvégezni és feltárt hiányosságokat felszámolni.

Összességében ez a projekt felsővezetékes szempontból három nagy részletben valósult meg, melynek eredményeként teljes hosszban -nyílt vonal és állomások- átépült a vágányhálózat, ezzel együtt pedig a felsővezeték rendszer is. Így nincs akadálya annak, hogy a teljes átépített vonalszakaszon 100-160 km/h sebességgel közlekedjenek a vonatok, melyhez a VASÚTVILL Kft. munkája is hozzájárult. Természetesen a projekt teljes egészében még nem fejeződött be, más szakági munkák továbbra is folyamatban vannak a tervezett korszerűsítés elvégzéséhez.

A Rákos–Hatvan vasútvonal fejlesztése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A teljes projekt Európai Uniós pénzeszközök felhasználásával és a Magyar Állam támogatásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program, valamint az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázati keretében valósul meg.