Mezőzombor – Sátoraljaújhely vasútvonal villamosítása

Mezőzombor – Sátoraljaújhely vasútvonal villamosítása


A Vasútvill Kft. 2017 évi a legnagyobb volumenű projektje a „Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasúti vonalszakasz villamosítása, biztosítóberendezési korszerűsítése, a vasúti pálya korszerűsítése és kapcsolódó munkák megvalósítása”.

Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Kivitelező: M-S Konzorcium (Vasútépítők Kft. – Vasútvill Kft.)
Kivitelezés kezdete: 2017. június
Kivitelezés befejezése: 2019. június

Projekt rövid ismertetése:

A projekt keretében megtörtént a vonalszakasz villamosítása, 46,3 km hosszban új villamos felsővezetéki rendszer épült. A kivitelezés sajátossága, hogy a villamosítandó szakasz csak egy irányból, Szerencs alállomás felől kerül megtáplálásra, mivel a kapcsolódó vonalszakaszon (szlovák oldal) a vonal villamosítása még nem történt meg. Az egy irányú táplálás miatt a vonali tápvezetéken kívül, egy megerősítő és áramvisszavezető vezeték is felhúzásra kerül, az országban egyedülálló módon. A villamos üzem felvétele kapcsán Szerencs vontatási alállomás bővítési és korszerűsítési munkái is elvégzésre kerültek.

A felsővezeték építésével együtt FET (Felsővezetéki Energia Távvezérlő) valamint HETA (Helyi Távvezérlő) rendszer is létesült.
A villamosítási munkákkal párhuzamosan megtörtént a vasúti pálya korábban még át nem épített szakaszainak rekonstrukciója, valamint a Sárospatak – Sátoraljaújhely állomásközben árvízvédelmi töltés létesítése mellett a pálya jelenlegi szintjének emelése is, védve a pályát a Bodrog folyó időszakos áradásaival szemben.

Az utaskiszolgálás színvonalának emelése érdekében az állomásokon új, 55 cm-es magas peronok, perontetők, esőbeállók valamint új térvilágítási rendszer épültek és minden állomáson és megállóhelyen új utastájékoztató rendszer került telepítésre. A biztonság növelésének érdekében az állomásokon vagyonvédelmi célú kamera rendszer is kiépítésre került.

Megtörtént a vonatok közlekedését szabályzó biztosítóberendezés korszerűsítése, távvezérlés kialakítása, KÖFI (Központi Forgalom Irányítás) központ létesítése is. A téli vonatközlekedés zavartalan biztosítása érdekében valamennyi állomáson automata, távvezérelhető villamos váltófűtőrendszer, valamint Sátoraljaújhely állomáson villamos előfűtő-előhűtő berendezés is telepítésre került, amely az állomáson tárolt szerelvények melegen tartását illetve hűtését biztosítja, évszaknak megfelelően.

A munkák megvalósításához hozzá tartoznak a vasútvonalat keresztező közművek, a pálya alatt lévő műtárgyak megerősítései, valamint az állomási felvételi épületek belső részleges átépítése, valamint az objektumok környezetének rendezése egyaránt.

A beruházás Európai Uniós pénzeszközök felhasználásával és a Magyar Állam támogatásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pályázati keretein belült kerül megvalósításra.